Протезування дітей з вродженою відсутністю кінцівок або з перенесеною ампутацію має ряд особливостей, які необхідно враховувати під час виготовлення протеза. Протезування дітей складна і відповідальна задача. При неправильній побудові схеми протеза і \ або неправильно сформованому стереотипі ходьби через 2-3 роки користування протезом настануть незворотні зміни постави (сколіоз), викривлення осі кінцівки (О — або Х-подібне), контрактури або надмірна рухливість суглобів. Первинне і подальше щорічне протезування (до припинення активного росту дитини) бажано проводити в протезно-ортопедичних стаціонарах, де є можливість підготовки кукси до протезування (фізіотерапія, масаж), можливість швидкої заміни примірочної приймальної гільзи, корекції схеми складання протеза, навчання ходьбі і біомеханічної оцінки якості протезування. Не буде перебільшенням сказати, що від якості первинного протезування залежить якість життя дитини в майбутньому.
Особливості дитячих протезів
Оскільки діти ростуть, вони переростають свої протези, точно також як одяг або взуття.
В залежності від швидкості росту дитини, протез необхідно замінювати на новий, більшого розміру: Раз на пів року — у віці від 1 року до 5 років
Раз на рік — у віці від 5 до 12 років
Кожні 2 роки — у віці від 12 до 18 років
Дитячі протези повинні бути індивідуально підігнані під дитину, враховувати її особливості та потреби, забезпечувати безпеку в застосуванні і можливість пересуватися з різною швидкістю, розширюючи свободу руху.
До дитячих протезів пред’являється більше вимог з огляду на швидке зростання дитини і поступово зростаючого навантаження на протез. Такий протез також повинен мати підвищену функціональністю.
Певної відповіді на те, коли слід починати протезування немає, але найчастіше перше протезування виконують у віці від 5 років, хоча до протезів верхніх кінцівок діти готові, коли вони починають сидіти і використовувати обидві руки — у віці від 3 до 7 місяців.
Батьки повинні розуміти, що на відміну від дорослих діти дуже швидко вчяться ходити на протезі. При цьому вони легко почнуть ходити на свідомо непридатній конструкції, а зраділі батьки не перевірять якість протезування. Діти можуть не повідомити про локальний тиск на куксу в куксоприймальній гільзі протеза, вони не розуміють «як потрібно правильно ходити». Тому, необхідно тестове користування і коригування протеза в стаціонарних умовах протягом не менше 2-х тижнів після видачі вироби.
Дитину треба вчити правильній ході на протезі. Неправильно вироблений руховий стереотип, при первинному протезуванні, може спричинити кульгавість, яку вже не можна буде виправити. Для навчання ході на протезі в протезно-ортопедичних центрах працює спеціально навчений персонал. Не потрібно нехтувати їхніми послугами.
Діти активно користуються протезами в повсякденному житті. Необхідно ретельно стежити за гігієною кукси і протеза. Питання про можливість переходу до протезування має вирішуватися лікарем ортопедом-протезистом в дитячих відділеннях стаціонарів протезно-ортопедичної допомоги.